Profesor Jean Lassus osvetľuje v obsažnej štúdii jedinečné dejiny ranokresťanského umenia a umenia byzantskej kultúrnej oblasti. Text dopĺňa 200 prekrásnych reprodukcií, z toho 117 farebných.
Autor s vynikajúcou znalosťou matérie analyzuje vplyv stavebnej aktivity cisára Konštantína v Itálii aj v Svätej zemi.
Profesor Lassus osvetľuje ďalej vývoj byzantskej chrámovej architektúry, vývoj kupolových stavieb a ich rozšírenie. Detailne sa zaoberá zástojom Ravenny, venujúc pritom osobitnú pozornosť mimoriadne bohatej mozaikovej výzdobe architektúry. V období ikonoklazmu - obrazoborectva (zákaz uctievania obrazov v kostolných priestoroch v 8. storočí) utrpelo byzantské výtvarné umenie nedozerné straty. No o sto rokov zrušenie tohto zákazu podnietilo vznik veľkolepých fresiek a mozaík. Vplyv týchto diel sa šíril z Carihradu do celej ríše.
Kultúrna aktivita v západnej Európe bola v 6.-11. storočí oveľa rozptýlenejšia než na
kresťanskom Východe. Írske iluminované rukopisy, ako Kellský a Durrowský evanjeliár, významne ovplyvnili výzdobu rukopisov v západnej Európe za Karolovcov,
kým diela obdobia ,,renesancie" za Karola Veľkého znamenajú vykryštalizovanie pôvodného umenia barbarských kmeňov a sú predzvesťou šíriaceho sa románskeho umenia.
Najpôsobivejšia je bohatá nádhera byzantského umenia, a predsa vznik tohto imperiálneho umeleckého prejavu podnietila tá istá myšlienka, ktorá inšpirovala prostú maľbu v katakombách a krásnu jednoduchosť ranej kresťanskej architektúry. Brilantná štúdia profesora Lassusa a množstvo krásnych ilustrácií zasvätia čitateľa do problémov tohto zaujímavého obdobia v dejinách umenia.